Kdy je kolo kolem a jak na něm jezdit?

29. duben 2012 | 12.00 |
blog › 
Kdy je kolo kolem a jak na něm jezdit?

Začalo jaro, venku je chvílemi i pěkně a mnozí z nás vytahují kola a radují se z prvních kilometrů. Protože cyklistů neustále přibývá, a to nejen pro teplé dny, ale i pro vysoké ceny pohonných hmot, a na druhou stranu ze státní kasy ubývá, policisté jsou čím dál tím bystřejší a mimo kontrol řidičů automobilů a motorek, prověřují i jezdce na bezmotorových strojích. Kam dle zákona zařídíme kolo? Co musí kolo na být, aby bylo provozuschopné? Jakých přestupků se můžeme dopustit a kolik nás to bude stát? Přečtěte si článek a dozvíte se, na co si dát pozor a jak dodržovat zákony.

Zaprvé je nejdůležitější si definovat pojem vozidlo. Dle zákona č. 361/2000 Sb. se vozidlem rozumí pod § 2 písmenem f) vozidlo, které je motorové vozidlo, nemotorové nebo tramvaj. Pro naše potřeby postačí pouze to nemotorové, což jízdní kolo bezpochyby je. Dalo by se namítat, že jízdní kolo může mít přídavný motor, nebojte, bude zmíněno. V každém případě by se stále jednalo o vozidlo v legální definici. Nyní už víme, že kolo je vozidlo. Asi to nikoho nepřekvapilo, ale věřte mi, někde není jednoduché najít zákonnou definici určité věci, která je v dalších zákonech hojně používána, ale co to přesně je, to nikdo neví, anebo ví, ale neví, kde to hledat.

Když už tedy máme to kolo, jak ho každý známe, měli bychom si ujasnit, z čeho se takové kolo musí, opakuji musí, skládat. Toto nám stanoví Vyhláška č. 341/2002 Sb. Ministerstva dopravy a spojů o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, konkrétně příloha č. 13. Jestli teď přestanete číst, vůbec se Vám nebudu divit. Ono vlastník kolo, které odpovídá vyhlášce, není jen tak. Takže, uvařte si kafe a hurá do toho.

Jízdní kola musí být vybavena:

a) dvěma na sobě nezávislými účinnými brzdami s odstupňovatelným ovládáním brzdného účinku; jízdní kola pro děti předškolního věku vybavená volnoběžným nábojem s protišlapací brzdou nemusí být vybavena přední brzdou,

b) volné konce trubky řídítek musí být spolehlivě zaslepeny (zátkami, rukojeťmi apod.

),

c) zakončení ovládacích páček brzd a volné konce řídítek musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo (jsou-li použity tuhé materiály) musí mít hrany o poloměru zakřivení nejméně 3,2 mm; páčky měničů převodů, křídlové matice, rychloupínače nábojů kol, držáky a konce blatníků musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo (jsou-li použity tuhé materiály) musí mít hrany o poloměru nejméně 3,2 mm v jedné rovině a v druhé rovině na ni kolmé nejméně 2 mm,

d) matice nábojů kol, pokud nejsou křídlové, rychloupínací nebo v kombinaci s krytkou konce náboje, musí být uzavřené,

e) zadní odrazkou červené barvy, tato odrazka může být kombinována se zadní červenou svítilnou nebo nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, odrazka musí být pevně umístěna v podélné střední rovině jízdního kola nebo po levé straně co nejblíže k ní ve výšce 250 - 900 mm nad rovinou vozovky; činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky v toleranci +/- 15° a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí +/- 5°; odrazové materiály nahrazující zadní odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,

f) přední odrazkou bílé barvy, tato odrazka může být nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; odrazka musí být umístěna v podélné střední rovině nad povrchem pneumatiky předního kola u stojícího kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky s tolerancí +/- 15° a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí +/- 5°; odrazové materiály nahrazující odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,

g) odrazkami oranžové barvy (autožluť) na obou stranách šlapátek (pedálů), tyto odrazky mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti,

h) na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy (autožluť) na každé straně kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 20 mm, tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty.

Jízdní kola pro jízdu za snížené viditelnosti musí být vybavena následujícími zařízeními pro světelnou signalizaci a osvětlení:

a) světlometem svítícím dopředu bílým světlem; světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem řidiče měnit, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem,

b) zadní svítilnou červené barvy, podmínky pro umístění této svítilny jsou shodné s podmínkami pro umístění a upevnění zadní odrazky podle odstavce 1 písm. e); zadní červená svítilna může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy podle odstavce 1 písm. e); zadní červená svítilna může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy,

c) zdrojem elektrického proudu, jde-li o zdroj se zásobou energie, musí svou kapacitou zajistit svítivost světel podle písmen a) a b) po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení.

3. Světelná výbava jízdního kola se nepovažuje za výbavu ve smyslu ustanovení § 32 zákona č. 361/2000 Sb, tj. že není třeba svítit celý den, jako to mají za povinnost motorová vozidla.

4. Je-li jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro dopravu dítěte, musí být toto sedadlo pevně připevněno a opatřeno pevnými podpěrami pro nohy dítěte. Sedadlo a podpěry musí být provedeny a umístěny tak, aby nemohlo dojít ke zranění dítěte při jízdě ani k ohrožení bezpečnosti jízdy. Je-li jízdní kolo vybaveno nosičem zavazadel, musí být tento nosič řádně a spolehlivě připevněn a nesmí ovlivňovat bezpečnost jízdy.

5. Pneumatiky a ráfky nesmí vykazovat trhliny, praskliny a jiné zjevné deformace, které by zjevně narušovaly bezpečnost jízdy.

6. Jízdní kola uváděná na trh po 1.1.2003 musí mít na snadno dostupném místě rámu trvanlivě vyznačeno dobře čitelné výrobní číslo nebo být vybavena zařízením jej spolehlivě nahrazujícím. Za spolehlivě výrobní číslo nahrazující zařízení se v tomto případě považuje například i elektronický nosič takové informace, který bude pevně spojen s rámem jízdního kola.

7. Jízdní kola uváděná na trh po 1.1.2003, pokud nejsou vybavena podle čl. 2 této přílohy, tj. pro jízdu za snížené viditelnosti, musí být opatřena jednoznačným a zřetelným upozorněním v návodu k obsluze, že tato kola nejsou za daného stavu vybavení způsobilá k silničnímu provozu za snížené viditelnosti.

8. Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže

a) bude nadále zachován původní charakter jízdního kola (podle čl. 1, 2),

b) pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona (což jest ustanovení o přiměřené vzdálenosti mezi vozidly),

c) jeho výkon nepřesáhne 1 kW,

d) v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce (válců) větší než 50 cm3,

e) maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km/h,

f) montáž pohonného systému (motor, nádrž paliva nebo akumulátor) na jízdní kolo si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.

A teď přijde úplně nejlepší hláška nakonec vyhlášky: Pokud vozidlo splňuje všechny výše uvedené požadavky, považuje se pro potřeby této vyhlášky nadále za jízdní kolo. Pokud jste dočetli až sem, gratuluji a díky, tak určitě usoudíte se mnou, že kol, které splňují výše uvedené, bude minimum.

Pro účely této vyhlášky se jízdním kolem rozumí i tříkolky a vícekolky, stejně jako vícesedadlová jízdní kola (např. tandemy) a jim podobná vozidla poháněná lidskou silou a určená i k provozu na pozemních komunikacích, jako např. koloběžky.

Je až k neuvěření, co se všechno do takové vyhlášky vejde a co všechno lze pojmenovat. Aby toho nebylo málo, musím zmínit ještě ustanovení o tom, kde a jak se může cyklista vůbec pohybovat. Opět otevírám zákon č. 361/2000 Sb. a začnu povinnostmi účastníka na provozu. Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní, aby nepoškozoval životní prostředí ani neohrožoval život zvířat, své chování je povinen přizpůsobit zejména stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, 1 povětrnostním podmínkám, situaci v provozu na pozemních komunikacích, svým schopnostem a svému zdravotnímu stavu, řídit se pravidly provozu na pozemních komunikacích upravenými tímto zákonem, pokyny policisty, pokyny osob oprávněných k řízení provozu na pozemních komunikacích podle § 75 odst. 5, 8 a 9 a zastavování vozidel podle § 79 odst. 1 a pokyny osob, o nichž to stanoví zvláštní právní předpis, 5 vydanými k zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích, řídit se světelnými, případně i doprovodnými akustickými signály, dopravními značkami, dopravními zařízeními a zařízeními pro provozní informace.

Kde může cyklista rejdit? Jezdíte po chodníku? Tak na to pozor! Ustanovení § 53 odst. 2 stanoví, že nikdo jiný, než chodci, na chodníku nemá co dělat. Ovšem, aby nebyl zákon tak krutý, slituje se nad cyklistou a dovolí mu hned v odst. 7 téhož paragrafu, aby v případě, že kolo vede, se mohl po chodníku pohybovat. Za to lyžař, ten to zakázané nemá, ten se spolu s bruslařem na chodníku může prohánět, jak chce (§ 53 odst. 8). Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít. Na vozovce se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici. Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka. Zákon nám určuje i pozici více jezdců - cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou. A teď přijde krásná výhoda, kterou cyklistům může každý závidět. Pohybují-li se totiž pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo dokonce i objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti. Takže honem honem, cyklista se může nacpat všude, kde je dost místa. Dost místa není definováno, takže hurá, jedem!

Mezi další podmínky a omezení patří fakt, že cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy použít ochrannou přílbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě. Dále, že dítě mladší 10 let smí na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci jet na jízdním kole jen pod dohledem osoby starší 15 let; to neplatí pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně. Tady si zákon protiřečí, protože v předchozím ustanovení jízdu na chodníku zakázal. Ovšem dá se dovodit, že dítě mladší 10 let nemá rozum ze zákona a že bude bezpečnější, když bude prohánět na chodníku, než na silnici, ač s dohledem.

Že jste to nikdy nezkoušeli? Na jednomístném jízdním kole není dovoleno jezdit ve dvou; je-li však jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro přepravu dítěte a pevnými opěrami pro nohy, smí osoba starší 15 let vézt osobu mladší 7 let. Vsadím se, že odst. 4 - Cyklista nesmí jet bez držení řídítek, držet se jiného vozidla, vést za jízdy druhé jízdní kolo, ruční vozík, psa nebo jiné zvíře a vozit předměty, které by znesnadňovaly řízení jízdního kola nebo ohrožovaly jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích. Při jízdě musí mít cyklista nohy na šlapadlech, porušil každý.

Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu 2 a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem. Více bylo zmíněno ve vyhlášce ministerstva.

Pro zajímavost připojuji i ustanovení, a to že za jízdní kolo se smí připojit přívěsný vozík, který není širší než 800 mm, má na zádi dvě červené odrazky netrojúhelníkového tvaru umístěné co nejblíže k bočním obrysům vozíku a je spojen s jízdním kolem pevným spojovacím zařízením. Zakrývá-li přívěsný vozík nebo jeho náklad za snížené viditelnosti zadní obrysové červené světlo jízdního kola, musí být přívěsný vozík opatřen vlevo na zádi červeným neoslňujícím světlem.

No, ale co když něco z toho všeho moje kolo neplní? Jako vlastník pak při jeho provozu na pozemní komunikaci budu páchat přestupek. A protože se chci poučit jaký, tak se na to hnedka podíváme. Původně jsem pátral v zákoně o přestupcích, ale narazil jsem. Upravoval to tehdy § 22, bohužel, čas neúprosně letí a novely přibývají jan na běžícím páse. Pro aktuální znění musí jinam, a to zpět do zákona o silničním provozu, a to do ustanovení § 125c, který je velmi rozsáhlý. Pokusím se to zesumarizovat.

Fyzická osoba (cyklista) se dopustí přestupku tím, že v provozu na pozemních komunikacích řídí vozidlo, které je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích 34a tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích (chybějící odrazka to nebude),       v rozporu s § 5 odst. 2 písm. b) řídí vozidlo nebo jede na zvířeti bezprostředně po požití alkoholického nápoje nebo po užití jiné návykové látky nebo v takové době po požití alkoholického nápoje nebo užití jiné návykové látky, po kterou je ještě pod jejich vlivem, řídí vozidlo nebo jede na zvířeti ve stavu vylučujícím způsobilost, který si přivodila požitím alkoholického nápoje nebo užitím jiné návykové látky, se přes výzvu podle § 5 odst. 1 písm. f) a g) odmítne podrobit vyšetření, zda při řízení vozidla nebo jízdě na zvířeti nebyla ovlivněna alkoholem nebo jinou návykovou látkou, ačkoliv takové vyšetření není spojeno s nebezpečím pro její zdraví,

Dále se dopouštíme přestupku tehdy, když při řízení vozidla v rozporu s § 7 odst. 1 písm. c) drží v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení, nedá přednost v jízdě v případech, ve kterých je povinna dát přednost v jízdě, anebo jiným jednáním, než které je uvedeno pod písmeny a) až j) (vybral jsem jen ty, které se dají spojit s cyklistou), nesplní nebo poruší povinnost stanovenou v hlavě II tohoto zákona.

Toto je velká novinka, mimo jiné spojena s osobou blízkou (třeba v dalším článku), a to že fyzická osoba se dopustí jako provozovatel vozidla přestupku tím, že v rozporu s § 10 odst. 1 písm. d) přikáže nebo svěří samostatné řízení vozidla osobě, o níž nezná údaje potřebné k určení její totožnosti. Takže pozor na to, komu půjčujete kolo.

Pokuty za zmíněné přestupky jsou od 1.500 Kč do 50.000 Kč, u některých je i zákaz činnosti až do 2 let. Kombinace přestupku + pokuty je dost složitá, vypsal jsem si všechny s pokutami před sebe na papír, ale jsem si jistý, že přepis do článku by způsobil zmatek. Proto odkazuji na § 125c již několikrát zmiňovaného zákona č. 361/2000 Sb. v aktuálním znění!

Závěrem dodám, že nám dobře známé "body" se za přestupek spáchaný na jízdním kole neodečítají.

Resumé: Dbejte na to, aby Vaše kolo bylo pojízdné, neohrožovalo při jízdě ostatní účastníky a chodce a hlavně Vy sami si dávejte pozor. Přeji spousty naježděných kilometrů bez nehod a pokut.

 Příští neděli: Souhlas obou rodičů s lékařským zákrokem dle novely zákona.


Zajímá Vás něco, co by stálo za zpracování? Chcete vědět, kam zařadit problematiku do právního řádu ČR? Co Vám může hrozit za nesplnění povinnosti? Stala se Vám nějaká zajímavá situace s právem spojená?

Napište mi na e-mail janovak@klikni.cz a já Vaše téma zařadím mezi připravovaná.

Kopírování dat je dovoleno, jejich další zveřejňování pouze s odkazem na www.gitt.cz.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Kdy je kolo kolem a jak na něm jezdit? kekel 06. 06. 2012 - 18:52